Zmiana szkoły średniej – czy warto?

Zmiana szkoły średniej to poważna decyzja, przed którą staje coraz więcej uczniów i ich rodziców. Czasami wynika ona z osobistych potrzeb, czasem z trudności edukacyjnych, a niekiedy z chęci rozwoju w innym kierunku. Czy jednak przeniesienie dziecka do innej szkoły zawsze jest dobrym pomysłem? Kiedy warto rozważyć ten proces i jak przejść go formalnie i bez stresu? W tym artykule odpowiemy na najważniejsze pytania oraz podpowiemy, jak napisać skuteczne podanie o przeniesienie do innej szkoły.

Kiedy najlepiej zmienić szkołę średnią?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie, gdyż wszystko zależy tu od indywidualnej sytuacji ucznia. Możemy jednak wyróżnić kilka przypadków, kiedy szczególnie warto rozważyć zmianę szkoły. Pierwszym z nich są problemy adaptacyjne, a także niemożność zbudowania relacji społecznych w obecnej placówce. Jeśli uczeń nie odnajduje się w środowisku szkolnym, doświadcza wykluczenia, zmaga się z konfliktami rówieśniczymi, a kadra pedagogiczna nie zapewnia odpowiedniego wsparcia, zmiana szkoły może być dobrym pomysłem. Rzecz jasna nie powinna być to dowolna placówka, ale taka, w której panuje bardziej przyjazna atmosfera. Dobrze jest zastanowić się nad szkołą z mniej licznymi klasami, gdzie znacznie łatwiej nawiązać trwałe relacje.

Kolejnym z częstych powodów jest niezgodność profilu szkoły z zainteresowaniami. Część uczniów wybiera placówkę edukacyjną pod presją, zwłaszcza gdy muszą korzystać z naboru uzupełniającego. Wówczas liczba dostępnych opcji jest mocno ograniczona, trzeba więc rekrutować się tam, gdzie pozostały jeszcze wolne miejsca. Dodatkowo gust młodych ludzi ulega ciągłym zmianom, nie mają oni też pełnej świadomości posiadanych zdolności. W związku z tym niektórzy uczniowie po czasie stwierdzają, że zamiast teoretycznej nauki w liceum, woleliby praktyczne kształcenie w konkretnym zawodzie. W rezultacie rozważają oni przejście z liceum do zawodówki, by uczyć się tego, co ich naprawdę pociąga.

Z jakich jeszcze przyczyn dochodzi do zmiany szkoły średniej?

Wspomnieliśmy o przypadkach, w których zmiana szkoły wynika z decyzji samego ucznia. Czasem jednak zdarzają się sytuacje, kiedy to nie ma on zbyt dużego wyboru, a poszukiwanie nowej placówki jest wręcz konieczne. Dzieje się tak na przykład w momencie, gdy rodzina zmienia miejsce zamieszkania. Zmusza to do poszukiwania szkoły bliżej nowego domu, gdyż dojazd do obecnej byłby znacznie utrudniony bądź całkowicie niewykonalny.

Kolejna przyczyna to kwestie zdrowotne, ponownie bezsprzecznie niezależne od wyborów dziecka. Wystarczy tu nieszczęśliwy wypadek, zakończony poważnym urazem. Sporo szkół w dalszym ciągu posiada liczne bariery architektoniczne, chociażby brak windy czy duża odległość od przystanków komunikacji miejskiej. Uczęszczanie tam jest wprawdzie możliwe, ale wiąże się z wieloma komplikacjami. Z tego powodu często lepiej przenieść nastolatka do innej szkoły, zamiast narażać go na codzienne pokonywanie wspomnianych barier. Dodatkowo u coraz większej liczby uczniów diagnozuje się problemy psychiczne, wymagające indywidualnego podejścia kadry. W części szkół takiego wsparcia nie ma, co wymusza wybór bardziej dostosowanej placówki.

Czy zmiana szkoły to zawsze dobra decyzja?

Zmiana szkoły może być zarówno szansą na lepszy rozwój, jak i źródłem dodatkowego stresu. Z tego powodu taka decyzja powinna być poprzedzona gruntowną analizą, pozwalającą zważyć wszystkie wady i zalety omawianego przedsięwzięcia.

Wśród potencjalnych plusów wyróżniamy chociażby: lepsze dopasowanie kierunku kształcenia do zainteresowań, perspektywę zbudowania nowych relacji w przyjaźniejszym środowisku, szansę na naukę w bardziej wspierającym otoczeniu, możliwość skorzystania z lepszej infrastruktury czy dostęp do kompetentnej kadry nauczycielskiej. Z kolei warte odnotowania minusy to: konieczność nadrobienia różnic programowych, ryzyko poczucia izolacji w nieznanym środowisku społecznym, a także formalności związane z procedurą przeniesienia. Widać tu wyraźnie, że zmiana placówki edukacyjnej nie jest rozwiązaniem idealnym, ale oznacza rozmaite komplikacje. W związku z tym zanim do niej dojdzie, warto rozważyć inne sposoby uporania się z trudnościami.

Jak poprawić sytuację ucznia w obecnej szkole?

Pierwszym krokiem powinno być spotkanie z wychowawcą klasy. Jest to bowiem osoba znająca od środka środowisko szkolne, może więc spojrzeć na problem z nieco innej perspektywy. Wspólne omówienie sytuacji pozwoli wprowadzić konkretne działania, zmierzające do poprawy dobrostanu ucznia. Zwykle będzie to zmiana miejsca w klasie, objęcie dziecka wsparciem psychologicznym, a jeśli to konieczne, wprowadzenie indywidualnych dostosowań. Tę ostatnią formę wsparcia przewidziano dla uczniów borykających się z problemami zdrowotnymi bądź emocjonalnymi. W jej ramach można chociażby wprowadzić indywidualny tok nauczania, zajęcia wyrównawcze lub pracę w mniejszych grupach.

Gdy natomiast uczeń nie potrafi odnaleźć się w obecnej grupie, istnieje możliwość przeniesienia go do klasy równoległej. Wymaga to zgody dyrekcji i prawdopodobnie również wygeneruje pewną ilość stresu, jednakże jest to mniej inwazyjne rozwiązanie od zmiany placówki. Nie wymaga też rezygnacji z zalet obecnej szkoły, takich jak dogodna lokalizacja i wysoki poziom kształcenia.

Czy przy zmianie szkoły przechodzą oceny?

Nawet jeśli ostatecznie dojdzie do zmiany miejsca edukacji, nie należy zaprzepaszczać dotychczasowych osiągnięć. Z tego powodu wielu rodziców zastanawia się, czy uzyskane wcześniej oceny będą brane pod uwagę w nowej szkole. Odpowiedź brzmi „tak”, choć pod pewnymi warunkami. Co do zasady, wszystkie oceny klasyfikacyjne z danego roku powinny zostać uznane. Jeśli jednak uczeń przechodzi z liceum do zawodówki lub odwrotnie, nowa placówka może wymagać zaliczenia różnic programowych. W wyjątkowych przypadkach trzeba będzie ponownie zaliczyć część przedmiotów, a nawet powtarzać całą klasę. Na szczęście, takie praktyki należą do rzadkości. Stosuje się je na przykład przy przejściu do elitarnej szkoły prywatnej bądź wtedy, gdy poprzednia placówka słynie z wyjątkowo niskiego poziomu edukacji. Mimo to warto o nich pamiętać i zanim dojdzie do zmiany, zapytać o tę kwestię w sekretariacie wybranej szkoły.

Czy zmiana placówki to powód do wstydu?

Rodzice często odwlekają decyzję o przeniesieniu dziecka do innej szkoły, postrzegając to jako akt kapitulacji. W rzeczywistości zmiana taka nie jest powodem do wstydu – dorośli też czasem zmieniają miejsce pracy. Najwięcej kontrowersji budzi przejście z liceum do zawodówki, gdyż działanie tego typu postrzega się jako krok w tył. Nie jest to jednak prawda, a szkoły branżowe mogą być nawet lepszą drogą. Po pierwsze pozwalają szybko zdobyć zawód, a niektóre kierunki wręcz gwarantują natychmiastowe zatrudnienie. Na rynku brakuje chociażby elektryków, fryzjerów, mechaników czy stolarzy. Ponadto, zawodówka nie oznacza braku możliwości dalszej edukacji. Po jej ukończeniu można kształcić się na drugim stopniu, co umożliwia zdanie matury i kontynuację nauki na studiach wyższych.

W podobny sposób należy postrzegać sytuację, kiedy uczeń ma problemy w obecnej szkole. Nie oznacza to, że nasze dziecko jest gorsze od innych, ale jedynie tyle, że potrzebuje nieco innego podejścia. Mnóstwo ludzi źle czuje się w dużych grupach, nie potrafiąc się w nich odnaleźć. Wówczas szkoła z mniej licznymi klasami nie tylko zredukuje stres i zwiększy chęć do nauki, ale również pozwoli zbudować trwałe relacje z rówieśnikami.

Jak uzasadnić zmianę szkoły?

Po podjęciu decyzji o przeniesieniu, nadchodzi czas, by zmierzyć się z formalnościami. Przede wszystkim trzeba napisać podanie o przyjęcie do nowej szkoły, które następnie składa się do dyrekcji wybranej placówki. Musi ono zawierać podstawowe dane osobowe ucznia, takie jak: imię i nazwisko, PESEL, nazwę i adres dotychczasowej szkoły, wskazanie interesującej klasy, a także uzasadnienie wniosku. Pochylmy się przez chwilę nad tym ostatnim punktem, gdyż to często od niego zależy powodzenie całej operacji. Należy starannie uzasadnić potrzebę zmiany miejsca nauki, na przykład koniecznością przeprowadzki czy chęcią nauki na innym profilu kształcenia. Warto też wspomnieć, co skłoniło do wyboru akurat tej konkretnej szkoły. Liczba miejsc wszędzie jest przecież ograniczona, musimy więc wskazać, dlaczego to nasze dziecko powinno zostać przyjęte. Na koniec, w uzasadnieniu nie należy niczego zatajać. Dla przykładu, gdy zmiana wynika z problemów w relacjach z innymi dziećmi, warto opisać te trudności. Podobnie nie wolno unikać informacji o kłopotach zdrowotnych, nawet jeśli są to informacje krępujące. Zawsze trzeba tu bowiem zakładać dobre chęci zarządcy placówki, którego doświadczenie ma zapewnić dziecku jak najlepsze warunki do nauki.

Procedura przeniesienia do innej szkoły – krok po kroku

Omówiliśmy już wszystkie kluczowe informacje, czas więc nieco je usystematyzować. Dzięki temu cały proces przebiegnie sprawnie, eliminując stres i zwiększając szanse powodzenia.

Co oczywiste, na początek trzeba znaleźć placówkę, która dysponuje wolnymi miejscami. W tym celu warto zrobić listę szkół zgodnych z potrzebami dziecka, a następnie skontaktować się z każdą z nich. Kolejny krok to napisanie podania o przyjęcie, wraz z omówionym już uzasadnieniem. Dobrym pomysłem będzie dołączenie do niego opinii psychologicznej, potwierdzającej potrzebę zmiany miejsca nauki. Dokumenty te najlepiej złożyć osobiście, gdyż jest to doskonała okazja, by odwiedzić nowo wybraną szkołę, porozmawiać z dyrektorem i przyszłym wychowawcą. Następnie, pozostaje jedynie czekać na decyzję władz szkoły. Gdy okaże się ona pozytywna, nadchodzi czas na uzupełnienie formalności. W tym celu trzeba odebrać oryginały dokumentów osobowych ucznia ze starej szkoły, by dostarczyć je do nowej. Ten krok kończy całą procedurę, a kandydat staje się pełnoprawnym uczniem w upragnionym miejscu.

Podsumowanie

Zmiana szkoły średniej to indywidualna decyzja, która musi być gruntownie przemyślana. Krok taki warto podjąć, gdy obecna placówka nie odpowiada potrzebom ucznia, panuje tam zła atmosfera bądź dalsze uczęszczanie do obecnej szkoły stało się mocno utrudnione. Kluczem do sukcesu jest tu dobre przygotowanie, zrozumienie wszelkich obowiązujących procedur, a co równie ważne, szczera rozmowa z dzieckiem o jego preferencjach edukacyjnych. Gdy już decyzja o zmianie zostanie podjęta, nie wolno zapominać o stworzeniu jakościowego podania o przyjęcie. Zwiększa ono szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku, zwłaszcza jeśli będzie on dobrze uzasadniony.

Najnowsze wpisy

Niezależnie od etapu edukacji, wielu uczniów zmaga się z trudnościami w nauce....

Okres dojrzewania to czas dynamicznych zmian fizycznych i emocjonalnych, młodzieńczego buntu a...

Początek roku szkolnego to dla wielu dzieci moment pełen emocji, nie zawsze...

Nauczycielka wskazująca palcem
Bądź na bieżąco!

Chcesz wiedzieć więcej?

Podając adres e-mail, wyrażasz zgodę na otrzymywanie od WSiP informacji handlowych dotyczących produktów i usług WSiP przekazywanych za pomocą telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz tzw. automatycznych systemów wywołujących, drogą elektroniczną na podany adres e-mail.

Wybierz zasoby

Rejestracja w serwisie jako:

Rejestracja dla Dyrektora

Jeśli chcesz się zarejestrować w serwisie wsipnet.pl - skontaktuj się z nami.

Infolinia: 801 220 555