Od komunikacji po krytyczne myślenie – czym są kompetencje przekrojowe

dzieci, klasa, szkoła, nauczycielka, zeszyt, książka

Współczesna szkoła nie może już ograniczać się tylko do przekazywania wiedzy. Dziś równie ważne jak znajomość dat, wzorów czy reguł gramatycznych są kompetencje przekrojowe – te, które łączą różne dziedziny nauki i pozwalają młodym ludziom radzić sobie w złożonym, zmieniającym się świecie.

To właśnie one sprawiają, że uczniowie potrafią współpracować, komunikować się, myśleć krytycznie i twórczo rozwiązywać problemy. Innymi słowy – kompetencje przekrojowe to praktyczna mądrość w działaniu.

Kompetencje przekrojowe w pigułce

Kompetencje przekrojowe to uniwersalne umiejętności potrzebne w każdej dziedzinie życia – łączą wiedzę, postawy i działanie.
Pozwalają uczniom uczyć się skuteczniej, współpracować, myśleć krytycznie i działać odpowiedzialnie.

Najważniejsze z nich to:

  • Komunikacja – jasne wyrażanie myśli, słuchanie innych, budowanie relacji.
  • Krytyczne myślenie – analizowanie informacji, rozróżnianie faktów od opinii, samodzielne wnioski.
  • Kreatywność i innowacyjność – tworzenie nowych pomysłów, elastyczne podejście do problemów.
  • Współpraca – praca zespołowa, wspólne podejmowanie decyzji, odpowiedzialność za efekt.
  • Samoregulacja – planowanie, refleksja, uczenie się z doświadczeń i błędów.
  • Kompetencje społeczne i obywatelskie – empatia, poszanowanie różnorodności, zaangażowanie w życie wspólnoty.

To właśnie one sprawiają, że wiedza staje się działaniem, a szkoła – miejscem, które przygotowuje do życia, a nie tylko do egzaminu.

Czym są kompetencje przekrojowe?

W raporcie „Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji” opracowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych, kompetencje przekrojowe określane są jako umiejętności o charakterze uniwersalnym – takie, które przenikają wszystkie dziedziny nauki i życia. Uczniowie wykorzystują je niezależnie od przedmiotu, sytuacji czy wieku. Wspierają zarówno naukę, jak i rozwój osobisty, społeczny oraz zawodowy.

W odróżnieniu od kompetencji fundamentalnych (językowych, matematycznych i cyfrowych), które są podstawą uczenia się, kompetencje przekrojowe pozwalają tę wiedzę i umiejętności stosować w praktyce, w sposób refleksyjny i odpowiedzialny.

Dlaczego są tak ważne?

We współczesnym świecie nie wystarczy wiedzieć – trzeba rozumieć, analizować, współpracować i działać.

Uczeń, który potrafi jasno się komunikować, krytycznie myśleć i współdziałać, ma większe szanse na odniesienie sukcesu – nie tylko na egzaminie, ale przede wszystkim w życiu.

Kompetencje przekrojowe pomagają:

  • odnajdywać się w nowych sytuacjach,
  • podejmować decyzje w oparciu o wiedzę i wartości,
  • korzystać z informacji w sposób odpowiedzialny,
  • rozwijać kreatywność i samodzielność.

To właśnie one stanowią pomost między edukacją a codziennością – łączą szkolne doświadczenia z realnym światem.

Jakie kompetencje przekrojowe rozwija szkoła?

Według opracowania IBE, do najważniejszych kompetencji przekrojowych należą m.in.:

1. Kompetencje komunikacyjne

Umiejętność wyrażania myśli, słuchania, formułowania argumentów i współpracy z innymi. To podstawa relacji społecznych, pracy zespołowej i rozwiązywania konfliktów.

2. Krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów

Zdolność analizowania informacji, rozróżniania faktów od opinii, rozumienia przyczyn i skutków, wyciągania wniosków i podejmowania świadomych decyzji.
To kompetencja, która chroni przed manipulacją i uczy samodzielnego myślenia.

3. Kreatywność i innowacyjność

Otwartość na nowe pomysły, umiejętność tworzenia rozwiązań, które nie są oczywiste. To nie tylko talent artystyczny – to sposób myślenia o zmianie, doskonaleniu i działaniu z wyobraźnią.

4. Współpraca i praca zespołowa

Umiejętność współdziałania z innymi, dzielenia się zadaniami, brania odpowiedzialności za wspólny rezultat. W świecie, gdzie coraz więcej działań wymaga zespołowego podejścia, to kluczowa kompetencja zarówno w szkole, jak i w pracy.

5. Samoregulacja i uczenie się przez całe życie

Świadomość własnych emocji, umiejętność planowania, wytrwałość i zdolność do refleksji nad własnym rozwojem. To fundament samodzielności i motywacji do ciągłego uczenia się.

6. Kompetencje społeczne i obywatelskie

Umiejętność uczestnictwa w życiu społecznym, zrozumienie wartości wspólnoty, poszanowanie innych oraz odpowiedzialność za wspólne dobro.
Szkoła kształtuje te kompetencje poprzez współdziałanie, dialog, zaangażowanie i empatię.

Jak rozwijać kompetencje przekrojowe w szkole?

Kompetencje przekrojowe nie rozwijają się same. Potrzebują środowiska, które sprzyja refleksji, współpracy i samodzielnemu myśleniu.

Dyrektorzy i nauczyciele mogą wspierać ich rozwój poprzez:

  • pracę metodami aktywizującymi – projekty, debaty, eksperymenty, symulacje,
  • włączanie uczniów w planowanie i ocenianie własnej pracy,
  • tworzenie przestrzeni do dyskusji i wymiany poglądów,
  • uczenie przez doświadczenie – np. poprzez działania społeczne, wolontariat, pracę w grupach,
  • promowanie błędów jako naturalnej części procesu uczenia się.

Ważne jest również, by nauczyciele wspólnie planowali rozwój tych kompetencji – niezależnie od przedmiotu. Bo komunikacja, krytyczne myślenie czy współpraca nie są „dodatkiem” do lekcji, ale ich nieodłączną częścią.

Kompetencje przekrojowe – pomost między wiedzą a działaniem

W świecie, w którym uczniowie mają nieograniczony dostęp do informacji, szkoła nie może już konkurować z internetem ilością faktów. Jej rolą jest nauczyć, jak z tej wiedzy korzystać – z sensem, refleksją i odpowiedzialnością.

Kompetencje przekrojowe uczą, jak łączyć wiedzę z praktyką, jak współpracować, myśleć krytycznie i działać etycznie.
To one decydują, czy młody człowiek będzie potrafił nie tylko odnaleźć się w świecie, ale też go współtworzyć.

Źródło opracowania

Tekst powstał na podstawie publikacji „Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji. Etap I: przedszkola i szkoły podstawowe”, red. A. Szymczak, E. Strzemieczna, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2025.

Najnowsze wpisy

Nauka języka obcego często przypomina syzyfową pracę. Uczymy się listy słów, zdajemy...

W świecie, w którym niemal wszystko dzieje się online – od nauki...

Nauczycielka wskazująca palcem
Bądź na bieżąco!

Chcesz wiedzieć więcej?

Podając adres e-mail, wyrażasz zgodę na otrzymywanie od WSiP informacji handlowych dotyczących produktów i usług WSiP przekazywanych za pomocą telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz tzw. automatycznych systemów wywołujących, drogą elektroniczną na podany adres e-mail.

Wybierz zasoby

Rejestracja w serwisie jako:

Rejestracja dla Dyrektora

Jeśli chcesz się zarejestrować w serwisie wsipnet.pl - skontaktuj się z nami.

Infolinia: 801 220 555