Reforma26 – Kompas Jutra: droga ku przyszłości edukacji

Ogólna wizja reformy – kliknij w link i zobacz wideo
Reforma edukacji w Polsce — znana jako Reforma26. Kompas Jutra — została przygotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE). To kompleksowa „reforma krocząca”, wprowadzana etapowo od roku szkolnego 2025/2026. Główne etapy w harmonogramie:
- 2025 (wrzesień): wprowadzenie nowych przedmiotów — edukacji zdrowotnej w szkołach podstawowych, edukacji zdrowotnej i obywatelskiej w szkołach ponadpodstawowych oraz zmiana podstawy programowej wychowania fizycznego.
- 2026 (wrzesień): wejście w życie nowych podstaw programowych w przedszkolach oraz w klasach I i IV szkoły podstawowej.
- 2027: rozszerzenie reformy na szkoły ponadpodstawowe — licea, technika, szkoły branżowe.
- 2031–2032: pierwsze egzaminy ósmoklasisty i maturalne (licea — 2031, technika — 2032) w nowej formule.
Reforma jest oparta na Profilu absolwenta stworzonym przez IBE — dokument jasno określający, jakie kompetencje powinni zdobywać uczniowie na każdym etapie edukacji
Dla nauczycieli
Reforma postawiła duży nacisk na ulepszenie codziennej pracy nauczycieli poprzez:
- Czytelną i spójną podstawę programową, z orientacją na rozwój kompetencji poznawczych, społecznych i osobistych.
- Wsparcie metodyczne i autonomię: dostęp do przewodników, scenariuszy, narzędzi diagnostycznych oraz możliwość wyboru fakultatywnych treści edukacyjnych.
- Nowe podejście do oceniania: większy nacisk na ocenę opisową i informację zwrotną, a także nową formułę oceny zachowania.
- Lepsze monitorowanie efektów nauczania w oparciu o mądrze zaprojektowane egzaminy, które będą w przyszłości istotnym narzędziem ewaluacji pracy szkoły.
- Doskonalenie zawodowe: dostęp do szkoleń, materiałów i narzędzi dostosowanych do wymogów reformy.
Dla uczniów i uczennic
Reforma stawia na szkołę nowoczesną, bezpieczną i przyjazną, lepiej przygotowującą do wyzwań przyszłości:
- Nowe podręczniki trafią już w 2026 roku do klas I i IV SP.
- Zmiany w ocenianiu, z większym naciskiem na informację zwrotną i rozwój kompetencji.
- Nauka przez praktykę: więcej pogłębionych projektów, pracy w grupie, integracji między przedmiotami.
- Wsparcie emocjonalne i zdrowotne: dedykowana edukacja zdrowotna, troska o dobrostan psychiczny i emocjonalny uczniów.
Dla rodziców i opiekunów
Reforma ma też wyraźnie wspierać rodziców:
- Szkoła ma rozwijać, nie tylko przekazywać wiedzę: nacisk na samodzielność, odpowiedzialność i sprawczość uczniów.
- Przejrzystość: informacje o tym, czego i po co uczą się dzieci, co ułatwia wsparcie ich w edukacji.
- Dobrostan uczniów: szkoła ma być miejscem, w którym uczniowie czują się spokojnie, bezpiecznie i wspierani emocjonalnie.
Wsparcie WSiP dla nauczycieli i dyrektorów
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne aktywnie wspierają szkoły w procesie adaptacji do Reformy26 poprzez:
- Materiały edukacyjne: dostosowane do nowych podstaw programowych – podręczniki, zeszyty ćwiczeń, zasoby cyfrowe.
- Webinary specjalistyczne: spotkania online prowadzone przez ekspertów i autorów podręczników dotyczące zmian podstaw programowych oraz wykorzystania nowych treści w praktyce.
- Scenariusze i przewodniki metodyczne: gotowe plany zajęć, scenariusze projektów i zajęć międzyprzedmiotowych.
- Szkolenia dla nauczycieli i dyrektorów: dotyczące oceniania opisowego, pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, wdrażania przedmiotów takich jak przyroda, edukacja zdrowotna czy obywatelska.
- Wsparcie informacyjne i konsultacje: regularne newslettery z najnowszymi zmianami, infolinia dla nauczycieli i dyrektorów.
- Szereg przydatnych informacji na naszym blogu oraz na łamach cyfrowych wydań „Rzeczpospolitej” w dziale EDUKACJA.
Reforma edukacji Reforma26 to strategiczna, etapowa zmiana, która ma uczynić polską szkołę nowocześniejszą, bardziej przyjazną i efektywną. Kluczowe cele to wspieranie rozwoju uczniów, ułatwianie pracy nauczycieli, zaangażowanie rodziców i wzmocnienie roli szkół jako instytucji wychowawczej i edukacyjnej.
Już teraz poznaj kierunki zmian i założenia Reformy26 z perspektywy twórców nowych podstaw programowych, dyrektora i nauczyciela.
