Co trzeba umieć na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego w 2025 roku?

Egzamin ósmoklasisty, stanowiący podsumowanie nauki w szkole podstawowej, to dla większości uczniów pierwszy tak poważny sprawdzian wiedzy i umiejętności. Nie można go nie zdać – nie została określona minimalna liczba punktów, które trzeba uzyskać. Wyniki z tego egzaminu mają jednak ogromne znaczenie w czasie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Co to oznacza? Że liczy się każdy punkt, bo nawet jeden punkt może zdecydować o dostaniu się do wybranego liceum bądź technikum. Warto więc dobrze się do tego egzaminu przygotować.
Jak przygotować się do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego?
Jak widać, przygotowywanie się do egzaminu ósmoklasisty nie oznacza powtarzania wszystkiego, co znalazło się w podręcznikach i zeszytach. Warto skoncentrować się na tym, co rzeczywiście może się pojawić w zadaniach.

Aneks do informatora
Krok trzeci: trzeba powtarzać i ćwiczyć. Bez utrwalenia wiedzy i umiejętności trudno o sukces na egzaminie. Warto przejrzeć arkusze egzaminacyjne z poprzednich lat – one również są dostępne na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
Dobra rada: oprócz samych arkuszy bardzo przydatne mogą się okazać dołączone do nich zasady oceniania rozwiązań zadań. Zawierają one między innymi przykładowe odpowiedzi (w tym wypracowania) i komentarze dotyczące przyznawania punktów.
Warto skorzystać także z próbnych arkuszy egzaminacyjnych opracowywanych przez CKE oraz przez wydawnictwa edukacyjne – w tym WSiP.
Egzamin ósmoklasisty 2025 – jakie zmiany zostały przewidziane?
- Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w dwóch terminach: głównym (maj) i dodatkowym (czerwiec).
- Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego sprawdza, w jakim stopniu uczeń VIII klasy szkoły podstawowej opanował wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
- Podczas egzaminu zdający otrzyma arkusz egzaminacyjny, który będzie się składał z dwóch części. W części I arkusza (około 20 zadań) uczeń będzie mógł zdobyć 25 punktów. W części II arkusza znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden (za to zadanie można zdobyć 20 punktów). Zatem łącznie do zdobycia jest 45 punktów.
Jakimi umiejętnościami musisz się wykazać na egzaminie ósmoklasisty?
W zadaniach egzaminacyjnych szczególny nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności związanych z argumentowaniem, wnioskowaniem oraz formułowaniem opinii. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie wymagało również kompetencji literackich, kulturowych i językowych. W arkuszu egzaminacyjnym mogą znaleźć się zadania sprawdzające znajomość treści i problematyki lektur obowiązkowych lub zadania oparte na utworach literackich niebędących lekturą obowiązkową oraz zadania oparte na tekstach poetyckich – zarówno autorów wskazanych w podstawie programowej, jak i innych. Zadania te nie będą sprawdzały znajomości treści konkretnego utworu poetyckiego, ale sprawdzą umiejętność analizy i interpretacji tego typu tekstów.
Lektury obowiązkowe:
Klasy IV–VI
Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):
1) Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa
2) Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
3) Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa
4) Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni
5) John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem.
Klasy VII i VIII
Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):
1) Charles Dickens, Opowieść wigilijna
2) Aleksander Fredro, Zemsta
3) Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
4) Adam Mickiewicz, Dziady część II
5) Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
6) Juliusz Słowacki, Balladyna.
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie:
1) Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII
2) Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Świtezianka, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)4
3) Sławomir Mrożek, Artysta
4) Henryk Sienkiewicz, Latarnik, Quo vadis (fragmenty)
5) Stefan Żeromski, Syzyfowe prace (fragmenty)
Inne utwory literackie, do których uczeń może odwołać się w zadaniach otwartych krótkiej odpowiedzi oraz w wypracowaniu:
Klasy IV–VI
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie, których znajomość nie będzie sprawdzana na egzaminie ósmoklasisty:
1) René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
2) Ignacy Krasicki, wybrane bajki
3) Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty, inne niż księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
4) Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
5) wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
6) Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
7) wybrane podania i legendy polskie
8) wybrane baśnie polskie i europejskie
9) Maria Konopnicka, Rota.
Utwory literackie wykreślone w podstawie programowej z 2024 r., do których uczeń także może odwołać się w zadaniach otwartych krótkiej odpowiedzi oraz w wypracowaniu w latach 2025–2028:
Klasy IV–VI
1) Charles Perrault, Kopciuszek
2) Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska
3) Bolesław Prus, Katarynka
4) Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
5) Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
6) Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
7) legendy polskie: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie
8) mit o Orfeuszu i Eurydyce
9) przypowieści: o siewcy, o pannach roztropnych.
Klasy VII i VIII
1) Jan Kochanowski, treny I i V
2) Ignacy Krasicki, Żona modna
3) Adam Mickiewicz, Śmierć Pułkownika, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (księgi: III, V, VI, VII, VIII, IX)
4) Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż).
Jak wygląda arkusz egzaminacyjny z języka polskiego?
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego trwa 150 minut. Zdający otrzymuje arkusz egzaminacyjny, który będzie składał się z dwóch części.
Część I arkusza będzie zawierać zadania zorganizowane wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu:
- tekstu literackiego (poezji, epiki albo dramatu) oraz
- teksty nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego).
Większość zadań w tej części arkusza będzie odnosić się bezpośrednio do ww. tekstów. Mogą tu pojawić się również:
- zadania zawierające fragmenty innych tekstów literackich i nieliterackich, teksty ikoniczne (np. plakat, reprodukcję obrazu), przysłowia, powiedzenia, frazeologizmy itp.
- zadania samodzielne, nieodnoszące się do wymienionych wcześniej tekstów.
W części II arkusza znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 wyrazów. Zdający będzie dokonywał wyboru spośród:
- tematu o charakterze twórczym (opowiadanie twórcze) oraz
- tematu o charakterze argumentacyjnym (rozprawka, przemówienie).
Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej oraz/lub do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia.